Сањар је онај ко свој пут проналази вођен месечином, Оскар Вајлд Поезија мора бити музика. Ритам дисања, уздаха, срца, сна ... Збирка песама Снежане Петровић је интимни дневник који отвара просторе сна, водећи нас кроз ходнике сећања и слутњи. Сан није пророчанство, као што није ни линеарно одмотавање проживљеног филма. Сан је испрекидан, даје наговештаје и никада није сигуран у свет у којем постоји. Није сигуран ни у себе. Музика ходника је испуњена ехом који при сваком кораку одзвања. Песник није сигуран у свој глас, баш као што никада не можемо чути себе на исти начин на који нас чују други људи. Глас се претвара у реч, а речи беже. Песме које отварају збирку полазе од насловне синтагме и наглашавају тај основни, уводни тон: “Затим се упутих стопама каменим, Шекспировска игра речи сна у сну, као и каснија алегорија живота као позорнице у „Улози“ откривају да је збирка, иако се песник одриче и разума и срца, промишљена и проживљена и да редослед песама није нимало случајан. Читалац полази на пут, вођен стиховима писаних у најбољој традицији српске модерне, сигурним стихом, метриком која нагони на читање наглас. Неминовна је асоцијација на Андрићеву причу о причању где је песник као дете које пева у мраку да би заварало свој страх? Или је циљ тог причања да нам осветли, бар мало, тамне путеве на које нас често живот баца, и да нам о том животу, који живимо али који не видимо и не разумемо увек, каже нешто више него што ми, у својој слабости, можемо да сазнамо и схватимо. Поезија је тајно, посвећено место исповести, рупа из новеле о цару Трајану која постаје бездан, фини дијаграм осећања који се несигурно приказује као изломљена линија живота на папиру... Али ниједног тренутка песник није свезнајући, морални проповедник који нам своју истину намеће као једину, те је, парадоксално, самим тим најистинитији, нарочито када пева о љубави, најстаријем и најмоћнијем од свих анђела и демона. Разум ил`срце: Песникиња несвесно постаје водич, попут песника Вергилија код Дантеа, јер за разумевање света већ поменуто песничко чуло је неопходно: ... Све понеси са собом / срце и душу, детињство и плач ... и мудрост контраста и паралелизама блага и камења, кестена и бора, Сунца и жара. Песник, чија је «казна да види зору пре осталих», нужно је песник визије. Не оне са лажним и патетичним надахнућем, већ способности да се, како каже Метерлинк у «Плавој птици», види душа ствари и да се у свакодневном, свима уочљивом, примети наговештај онога што ће доћи. У летњој ноћи осетити ветар који доноси дах зимског јутра и далеког рађања јануара, или, као у песми «Босонога», без иједне трунке путености открити буру страсти. Заиста, без претеривања, достојно «Стрепње» Десанке Максимовић. Реторска питања су честа у ткиву песама ове збирке. Питање је суштина стварања и сазнања, без којих поезија не постоји. Песникиња је стално у дијалогу са собом, светом и песмом. У «Зими», хладноћа открива жељу и потребу које се уздижу до судбине и слободе. То је школски пример да песма полази од обичног, прозаичног чулног утиска, који најпре добије метафорични облик, а на другом степену се претвара у универзално и ванвременско. Емили Дикинсон, позната по мисли да је «нада перната ствар која слети на душу» ради то исто. Мисли опредмећује, а затим тој метафори даје нов живот у новом значењу. Сва реторска питања праве одговоре добијају у, по мом мишљењу, најбољим песмама «Проређени зрак» и «Тама» које имају снагу енглеских симболиста, пре свега Јејтса. Бајковито, наративно, вредно цитирања: Тамо мирис ноћи осећа прашина. Заиста, када читамо песму „Чула“ ми уживамо као када је реч о антологијским стиховима чија снага је увек у поенти на крају: неми, слепи и непокретни пред којима се повлаче силе природе, јер су вођени љубављу. Али то не би било ништа ново без двосмислене поенте на крају: А они, неми, слепи, а срећни Величина људскости је у превазилажењу телесног. У песми «Сјај» та идеја се доводи до парадокса. Песник не може без искуства, а управо се тога одриче. Међутим, то је тајна до које се долази искуством: највећи бол је без јаука и суза, највећа љубав је без речи, највећа срећа је без смеха. Оног тренутка када се превазиђе појавни живот, тај живот у песми постаје стварнији од свих музика, речи, прашина, снова, догађаја, буке, улица, сунца ... Занимљиво је посматрати, као упоређивање два песника или два сведока исте приче, како један песник говори о истом осећању у две песме. «Није ми стало» и «Освета» показују како снага оригиналног поређења ову другу песму, и поред наслова који све открива, чини убедљивијом и стварнијом, без обзира на онеобичене слике. Освета је увек између светлости и таме, леда и пламена. Чак и етимолошки, као што реч «мржња» на први поглед пламти, букти, а заправо је изведена из корена речи «(с)мрзнути», претворити се у лед. Слично томе, «Кад срце не жели» открива зашто најбољи песници често тешко и мало пишу. Осећања, једном изнета на светлост дана, једном уроњена у штампарску боју – постају плашљива и рањива. Песникиња је у страху да откривена, ван срца, неће моћи да нађе праву одећу речи за мисли, сан и глас. Овај део збирке заокружују «Љубавне речи», које синтетизују идеју о љубави и песништву. Песме и љубав су у сталном надовезивању, прожимању, промени, току, преобликовању и преплитању. Стихови: отварају други тематски део збирке који се бави путем у време и простор детињства, носталгијом, далеким сном о липама, багремовима, светим плаветнилима одрастања у Маслошеву и Шумадији. Опет симболика путовања и сна. Како разумети да се сећања бришу кораком? Зар повратак у просторе детињства не освежава слике, не продубљује сан? На жалост, слика коју носимо «на медаљону око врата» кудикамо је стварнија од путописа који пишемо на лицу места док гледамо куће, собе, улице, ливаде ... много другачије сада, него што су биле када смо се са њима опраштали. Одломци поетског дневника из младости су драгоцени, јер садрже слике настале у прошлости које визионарски откривају будућност – даљину, одлазак, обескорењеност. Те слике су далеко стварније од фотографија, јер садрже снове, на жалост остварене. Није у питању удаљеност у километрима. За сан је далеко ... Александар Мијалковић, професор |
||
---|---|---|
nazad | ||
Copyright KREATIVNA RADIONICA BALKAN 2014 ©. All rights reserved | ||